Åbner igen 10:00
Køb billet

Opgørets time

Målgruppe: Ungdomsuddannelser
Varighed: 2 timer
Pris: 1500 kr. pr. klasse

Rolle- og dilemmaspil om Aarhus under besættelsen.

Med den gamle politistation og Gestapo-bygning som ramme, arbejder eleverne med besættelsestidens dilemmaer. Der tages udgangspunkt i syv personkarakterer, der på hver sin måde klarede sig igennem et krigsramt Aarhus. Eleverne følger en af karaktererne, hvis livsfortællinger og dilemmaer udfoldes gennem brugen af digitale id- kort på en tur rundt på museet.

Gennem inddragelse af museets genstande, filmklip, hverdagsfortællinger og tidslinjer, formidles de historiske begivenheder omkring 2. Verdenskrig og dens betydning for Aarhus. Eleverne arbejder med opgaver undervejs og karakterens dilemma hjælper eleverne til at identificere historiske kilder, deres betydning for forståelsen af perioden og kompleksiteten ved Retsopgøret. Opgaverne er differentierede alt efter klassetrin.

Forløbet afsluttes med en fælles præsentation af karaktererne og deres individuelle dilemmaer, og en afsluttende øvelse, hvor balancen mellem helte- og skurkehandlinger diskuteres. 

Der lægges op til diskussioner om samarbejdspolitikken, den lokale modstandsbevægelses rolle og besættelsesperiodens konsekvenser for Aarhus og dens indbyggere.

De syv karakterer er fiktive, men deres historie er sammensat af kilder fra dagligdagen i og omkring Aarhus. Alle kilder er indsamlet af Besættelsesmuseet, og de syv karakterers dilemmaer er alle baseret på virkelige hændelser.

Praktisk information

Kontakt os på e-mail

Ring til os hverdage 10-17

Før- og efteropgaver

Før- og efteropgaver (á 45 min) til forløbet sendes, når forløbet er booket. Vi anbefaler, at eleverne har forberedt sig inden besøget og har fået tildelt en karakter.

Forløbet kan gennemføres uden stort kendskab til perioden, men det vil naturligvis give eleverne en dybere forståelse af perioden med et bredere kendskab til den historiske periode.

Formål
  • At give eleverne en forståelse for og viden om Aarhus under 2. verdenskrig gennem museumsformidling og rollespilsdidaktik.
  • At styrke elevernes historiebevidsthed, historiske bevidsthed og kritiske tænkning gennem et besøg på Besættelsesmuseet i Aarhus.
  • At styrke elevernes evne til at evaluere og reflektere over indtrykkene fra besøget gennem museumsdidaktikken.
  • At eleverne kan læse, forstå og analysere originalt kildemateriale.
  • At eleverne kan systematisere og bearbejde et kildemateriale til nogle konkrete data ved hjælp af arbejdsspørgsmål samt opgaver tilhørende hertil.
  • At eleverne forstår, hvordan besættelsen indvirkede på almindelige menneskers liv.
  • At eleverne kan trække linjer og perspektivere datidens levevilkår og tendenser i forhold til samtiden og fremtiden.