Åbner igen 10:00
Køb billet

Et fælles hjem til tiden

Anno 2025 kalder fremtiden på en ny strategi for Den Gamle By. En strategi, der bygger på den faglige kerneopgave, rebranding, nytænkende gæsteoplevelser og forretningsmodeller – såvel som social, miljømæssig og økonomisk ansvarlighed. En strategi, som skal tjene til at manifestere Den Gamle Bys enorme spændvidde og internationale appel. Vi kalder den ’et fælles hjem til tiden’. 

  

Pejlemærker

Strategi 2030 bygger grundlæggende på tre gensidigt afhængige pejlemærker, som fungerer som overordnet princip for aktiviteter i Den Gamle By.

Faglighed
Faglighed er pejlemærket, der skal sikre vores kvalitet, troværdighed og identitet som museum

Forretning
Forretning er pejlemærket, der skal sikre vores økonomiske bæredygtighed og identitet som topattraktion.

Relevans
Relevans er pejlemærket, der skal sikre vores ansvarlighed, forandrende kraft og identitet som samfundsaktør.

Værdier

Faglig integritet
Vi prioriterer, respekterer og ligestiller alle fagligheder - og samspillet mellem disse - som forudsætning for Den Gamle Bys succes.

Generøst værtskab
Vi sætter gæsten i centrum og arbejder i fællesskab på at sikre en oplevelse, der overstiger forventningerne - både før, under og efter et besøg i Den Gamle By.

Ansvarlig samfundsaktør
Vi er bevidste om, at Den Gamle By er en samfundsforandrende kraft, der skaber viden, refleksion og gode liv – og vi arbejder for at gøre en forskel.

Mod til nytænkning
Vi tør gå nye veje og udforske og udvide museumsbegrebet – og vi er ikke bange for at fejle.

Nysgerrig og inkluderende
Vi lytter til andre stemmer, tendenser og til hinanden – og vi er åbne for nye perspektiver.

Mission

Den Gamle By bidrager gennem samling, forskning og formidling aktivt til den nationale historiefortælling og gør den levende med en mangfoldighed af oplevelser til gavn for individ og samfund.

Vision

Den Gamle By vil gennem viden, eventyrlighed og mod være et internationalt førende oplevelsesunivers, der gør verden, nationen og byen bedre: Et fælles hjem til tiden.

Den Gamle By kort fortalt

Driftsbudget
75% egenindtjening og 25% offentlig støtte.

Kendskab
92% af danskerne kender eller har hørt om Den Gamle By.

Gæster
Med 568.275 gæster i 2024 er Den Gamle By landets mest besøgte kulturhistoriske museum.

Børn og unge
131.582 børn og unge under 18 år besøgte Den Gamle By i 2024. Det tyder på en gentagelse af 2022 og 2023, hvor Den Gamle By var det museum, som nåede ud til flest børn og unge.

Demografi
Gæsternes uddannelsesbaggrund svarer stort set til sammensætningen i befolkningen.

Samfundsansvar
Den Gamle By har særlige tilbud til demente og kurser for sosu’er samt forløb for socialt udsatte og børn med autisme, ADHD og OCD.

Organisation
Den Gamle By uddanner tømrere, malere, murere, snedkere, gartnere og kokke og er et fast mødested for mere end 330 frivillige.