SPOT Festivalen og Den Gamle By bad årets festivaldeltagere om at dele og dokumenterer deres festivaloplevelse på de sociale tjenester Twitter og Instagram. Det er formodentlig første gang, at en musikfestival og et museum så aktivt har brugt sociale medier til få dokumenteret en musikbegivenhed, og forsøget var en stor succes. Alene på Instragram var der mere end 1000 billeder, der blev lagt op fra torsdag den 2. maj om aftenen, hvor festivallen havde snigpremiere i Den Gamle By og til natten til søndag, hvor Vinnie Who spillede SPOT13’s sidste koncert.
Som det er blevet beskrevet i det forrige indlæg i denne blog, er Den Gamle By gået ind i samarbejdet med SPOT Festivalen for at dokumentere vor tid aarhusianske musikliv. Planen er, at museet næste år vil lave en udstilling om rock og rytmisk musik i Aarhus. Aarhus har en stærk rock- og pophistorie, men vi vil også gerne vise det musikliv, der er i byen i dag.
Gennem flyers og plakater på festivalen opfordrede vi og SPOT Festivalen gæsterne til at brugte Twitter og Instagram, og dele deres tanker og billeder på de medier gennem hashtagget #SPOT13. SPOT Festivalen havde i det hele taget valgt at bruge Instagram og især Twitter meget aktivt. Festivalen havde også et samarbejdede med DR, der på deres hjemmeside havde en SPOT side med nyheder fra festivalen. Et element i den dækning var festivaldeltagernes opdateringer fra Twitter og Instagram.
SPOT havde også allieret sig med ni udvalgte udenlandske og danske musikjournalister, der twettede om det, de oplevede, foruden en gruppe journaliststuderende havde lavet et twitterteam som fast dækkede festivalen, og ligesom Den Gamle By opfordrede gæsterne til at dokumentere og dele deres oplevelser.
Den fælles indsats bar frugt, og hashtagget #SPOT13 blev flittigt brugt. SPOT Festivalen og DR har kunne glæde sig over, at festivaldeltageren valgte at tage en aktiv rolle ved at fortælle om SPOT og udbrede kendskabet til den. For Den Gamle By giver de mange tweet og billeder et unikt materiale om SPOT 13 og ikke mindst SPOT 13’s publikum. Det materiale giver museet endnu en brik til at kunne registrere og fortælle om Aarhus som musikby.