Plakater i Krig – Ny udstilling på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By
30. juni 2021
100 krigs- og propagandaplakater fortæller vigtig historie om Anden Verdenskrig. Og om plakatens fortsatte politiske gennemslagskraft.
”Han ser på os med et klippefast blik, meget direkte og yderst alvorlig”, beskriver Elsebeth Aasted Schanz, leder af Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By. ”Der er ikke antydningen af et smil på hans ansigt, og han signalerer styrke og beslutsomhed”, fortsætter hun beskrivelsen af en af de stærke plakater i den nye udstilling, der åbner lørdag 3. juli. Og så kommer pointen: ”Under portrættet står navnet Hitler og intet andet”.
Der er tale om en tysk valgplakat fra 1932. Netop denne plakat var med til at bringe nazilederen Adolf Hitler til magten i Tyskland. Den kan nu opleves sammen med 100 andre propagandaplakater fra tiden omkring anden verdenskrig på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By. Udstillingen åbner lørdag 3. juli og kan ses resten af året.
Forud for åbningen af den store udstilling ligger mere end 1,5 års research og et kæmpearbejde med at fremskaffe de mange plakater fra lande over hele verden: Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland, Rusland, Finland, Norge, Danmark, Italien, Ungarn, USA og Japan.
Det er interessant at konstatere”, fortæller Elsebeth Aasted Schanz, ”at uanset om der er tale om en nazistisk eller en kommunistisk plakat eller om den forsvarer eller angriber nazismen, så tages det samme billedsprog i brug, hvor man dyrker helten og den stærke mand eller kvinde. Plakaterne er oftest realistisk-heroiserende i deres udtryk. De virker meget bombastiske og stereotype”.
Selvom plakaterne nu udstilles på et museum, så er kommunikationsformen ikke forældet. Snarere tværtimod, uddyber Elsebeth Aasted Schanz:
”I vores digitale tidsalder med enorme mængder af daglige informationer, er det interessant at se, hvor kraftfuld ét enkelt billede eller en enkelte tekst reelt kan være. Det er ikke tilfældigt, at såvel medie- og reklamebranchen som politikere stadigvæk bruger plakaterne i dag, når en hel befolkning skal informeres og påvirkes på samme tidspunkt. Plakaten har altså overlevet selv de mest populære digitale kanaler”.
Udstillingen ’Plakater i krig’ var planlagt som en del af Den Gamle Bys markering af 75-året for Danmarks befrielse, men som så meget andet i 2020 blev udstillingen udsat til i år.
Selvom det nu er 76 år siden, at Anden Verdenskrig sluttede, er der fortsat stor interesse for perioden og for emnet. Plakaterne føjer endnu en facet til helheden.
Samarbejdspartnere har bl.a. været Museum of Political History of Russia,
Det Danske Kulturinstitut, Rusland, Library of Congress, USA, Bpk-Bildagentur, Tyskland og Deutsches Historisches Museum, Tyskland.
Elsebeth Aasted fortæller, at Plakatmuseet har haft et ”et særligt berigende samarbejde med Naomi Games, som er datter af Abram Games, der var den førende engelske plakatkunstner under Anden Verdenskrig”.
Dansk Plakatmuseum er en del af Den Gamle By og når entreen er betalt, er der fri adgang til udstillingen, hvor der også er mulighed for at booke en privat rundvisning på Plakater i Krig. En billet til Den Gamle By giver samme dag gratis adgang til Besættelsesmuseet i Aarhus, som i 2020 åbnede en helt ny udstilling om emnet.