Åbner igen 10:00
Køb billet

Fra lystrejser til charterrejser – kom med på tur i turismens historie


Pressemeddelelse 28.01.25

Vi rejser mere end nogensinde før trods flere ekstreme vejrsituationer og større klimabevidsthed. Lysten til at rejse og opleve verden er stor, og feriemålet skal gerne være så autentisk som muligt.

Men jagten på autenticitet giver også en række dilemmaer. Hvad er det vi søger, når vi tager ud? Hvilke konsekvenser har vores rejser for miljøet og lokalbefolkningen? Og kan vi lære noget af fortidens ferieformer med nære destinationer og en lavere frekvens?

Disse spørgsmål stiller Dansk Plakatmuseum i en ny udstilling med navnet Lystrejser. På eventyr med turistplakaten.

Mere end 150 plakater fra perioden 1896 til 2023 fortæller om turismens historie og udvikling med afsæt i Danmark.

Udstillingen åbner på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By lørdag 8. februar.

Lystrejser og masseturisme
Spørger man museumsinspektør Elsebeth Aasted Schanz, venter der publikum en helt speciel oplevelse.

- Gæsterne kommer til at opleve en farveeksplosion, når de træder ind i rummet. Det er den ene perle efter den anden. En væsentlig del af plakaterne er fra den periode, vi kalder plakatens guldalder fra omkring 1920 til 1950´erne og de er grafisk så fantasifulde og veludførte, at man bliver helt høj af at se på dem og i vældig godt humør. De gør virkelig, hvad de skal de her plakater, de vækker drømmen hos publikum og længslen efter at rejse, fortæller hun.

Der skal tre ting til for at kunne rejse: Tid, penge og transportmidler. Det er derfor ikke så underligt, at rejseaktiviteten begyndte hos de rige og adelige i sin tid med den såkaldte ”Grand Tour” for senere at blive til den romantiske dannelsesrejse i 1700-tallet. Først i 1820'erne kommer den mere velhavende middelklasse til og det er her betegnelsen ”lystrejser” fødes.

- Ferieloven i 1938 gav alle arbejdere ret til ferie med løn i to uger om året og nu havde også de adgang til ferie. Markedet voksede og det gjorde antallet af turistplakater også, fortæller Elsebeth Aasted Schanz.

Charterturismen – eller masseturismen - vandt frem i 1960´erne, og turismen blev et vigtigt eksporterhverv.

- Det ser og mærker man også på plakaterne. Den grafisk finurlige og kunstnerisk fængende plakat tilhører fortiden. Turistplakatens guldalder er forbi.

Miljøet på dagsordenen 
Med den voksende turisme kommer der også fokus på den negative side

af rejseaktiviteten. Den har både miljømæssige konsekvenser og den slider på de populære rejsesteders autenticitet. Flere protesterer, som man blandt andet så i Barcelona sidste sommer, hvor turister blev sprøjtet til med vand fra vandpistoler fra lokale beboere.

- Rejselysten er der stadig, men rejseglæden er blevet iblandet en dårlig samvittighed. Det er ikke noget, man kan mærke på turistplakaterne, men det bliver alligevel uundgåeligt en del af fortællingen om turismen, der skaber grundlag for en øget reflektion, når man oplever de entydigt begejstrede turistplakater. Udstillingen har derfor mange lag af byde på både æstetisk og med hensyn til overvejelser omkring vores fælles ansvar, slutter Elsebeth Aasted Schanz.

Udstillingen er støttet af Spar Nord Fonden, Knud Højgaards Fond samt Per og Lise Aarsleffs Fond og kan opleves alle dage resten af året.