Den Gamle By på prestigiøs liste over Europas mest indflydelsesrige museer
29. april 2021
En ny bog udpeger Den Gamle By som et af de museer i Europa, der gennem de seneste godt fire årtier har haft særlig betydning for museumsudviklingen.
Listen er offentliggjort i bogen ’Revisiting Museums of Influence’, der portrætterer i alt 50 europæiske museer, som har gennemgået en helt speciel udvikling, så de også vil være pejlepunkter for museerne i fremtiden.
Bogen, der også nævner kunstmuseet Louisiana, bærer undertitlen “Four Decades of Innovation and Public Quality in European Museums”. Den er en opfølgning på og en opdatering af den nu afdøde engelske museumsforsker Kenneth Hudsons bog fra 1987 ”Museums of Influence”, hvor han identificerede en række museumspionerer, som han mente havde haft afgørende indflydelse på museumsudviklingen.
Kenneth Hudson grundlagde i 1987 European Museum Forum, der hvert år uddeler den europæiske museumspris, hvis officielle navn er European Museum of the Year Award (EMYA), som i dag anses som den mest prestigiøse museumspris på verdensplan.
Mere end et museum
Den Gamle By fremhæves for navnlig fire indsatser:
Først og fremmest skabelsen af et helt nyt bykvarter, der tegner et rigt facetteret billede af Danmark i den periode, 1960’erne og 70’erne, hvor velfærdssamfund og frisind blev en integreret del af dansk identitet. Dernæst museets indsats for marginaliserede grupper som ældre, der er ramt af demens, og børn og unge med psykiske handicaps. Også Den Gamle Bys fortællinger om hjemløshed, tyrkiske fremmedarbejdere, grønlandske studerende og dansk-somaliere fremhæves. Og endelig fremhæves Den Gamle Bys bestræbelser for altid at prioritere historisk korrekthed over det, der til forskellige tider måtte anses for politisk korrekt.
Indsatsen på disse fire områder har, mener folkene bag bogen, transformeret Den Gamle By fra at være et traditionelt frilandsmuseum til en moderne organisation, der helhjertet har taget utraditionelle samarbejder, nye indsamlingsformer og anderledes fortællinger til sig. Den Gamle By modtog en pris i 2017.
”Det er vi selvfølgelig grumme stolte over”, siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn, der de senere år har taget imod delegationer på studietur fra kollegamuseer over hele Europa. ”Vi har lært meget ved at komme rundt og se, hvordan kolleger arbejder i andre lande, og det er dejligt, at de nu kommer for at hente inspiration i Den Gamle By”.
Louisiana
Louisiana, som er det andet danske museum, der omtales i bogen, fremhæves først og fremmest for Knud W. Jensens oprindelige koncept og realisering af en helt ny type kunstmuseum, hvor arkitektur, kunst og landskab går op i en enestående helhed. Louisiana omtales under året 1978, hvor museet modtog den store pris. De senere års udvikling inden for rammerne af Jensens koncept er derfor ikke omtalt.
England og Holland topper listen over museer af særlig betydning med hver seks museer, Frankrig har fire på listen og Spanien og Rusland hver tre, mens en række lande, deriblandt Danmark, har to museer på listen, og endnu flere lande har blot et enkelt eller ingen museer på listen.
Faktaboks
- ”Revisiting Museums of Influence” udkom i starten af 2021.
- Bogen omtaler Den Gamle By og Louisiana som de eneste danske museer.
- Bogen er redigeret af briten Mark O’Neil, danskeren Jette Sandahl og grækeren Marlen Mouliou.
- Forfattere til de i alt 50 museumsportrætter er de dommere, som siden 1987 har udvalgt europæiske museer til EMYA-prisen, som i dag anses som den mest prestigiøse museumspris på verdensplan.
Citater fra bogen
I redaktørernes sammenfattende indledningskapitel refereres til arven fra Kenneth Hudson, som i forbindelse med grundlæggelsen af EMYA i 1977 udtalte: “Museums are no longer considered to be merely storehouses or agents of the preservation of a country’s cultural and natural heritage, but powerful instruments of education in the broadest sense” (s 3).
Det understreges, at formålet med EMYA er at “recognize successful change, to celebrate new or renewed museums that have been exceptional in terms of innovation and quality” (s 1).
Til slut fremhæver redaktørerne, at det er bogens ambition at danne grundlag for ”a new vision of museum storytelling based on an institutional culture of generosity and courageous intellect, a curatorship of the heart, and what might be called a connoisseurship of the humans” (s 24).